ריזלה, Raw והמצאת הקינג סייז: 7 עובדות מעניינות על ניירות גלגול

גלגול ג'וינט

ניירות גלגול – מה היינו עושים בלעדיהם? קשה לדמיין, אבל היה עולם לפני ניירות גלגול, וסיפור ההתפתחות שלהם לא פחות ממרתק. בישראל יש היום מספר מותגים בולטים ששולטים בשוק: למעשני הטבק, המותג הפופולרי ביותר הוא ריזלה, וגם הניירות של גיזה מוכרים מאד. בקרב מעשני הקנאביס, נהוג לקנות חבילות נייר שבאות עם פילטרים מקרטון, והמותגים המובילים הם Raw, OCB, ועוד חברות פחות מוכרות כמו PAY-PAY או Elements. אופציה נוספת שנדמה שנהיית פופלרית יותר עם השנים, היא קונוסים מוכנים. הקונוסים מיועדים בעיקר עבור מי שלא יודע או לא רוצה לגלגל, והופכים את כל התהליך לפשוט יותר. קונים קונוסים חלולים, וכל מה שנותר הוא למלא אותם.

1. נייר הגלגול הראשון – הכל מתחיל בספרד

לניירות גלגול היסטוריה ארוכה ומפתיעה למדי, והכל מתחיל בספרד. האימפריה הספרדית הביאה את הטבק מהעולם החדש, והפכה למרכז עולמי של ייצור סיגרים, שמגולגלים בעלי טבק. קבצני הרחוב הספרדים היו אוספים את הבדלים מהריצפה ומגלגלים אותם מחדש כדי לעשן אותם. בלית ברירה, הם גלגלו בנייר עיתון, מכיוון שהסיגרים עצמם פשוט היו יקרים מדי. כך, נולד לראשונה הצורך בניירות גלגול מודרנים. מפעל בעיר אלקוי היה הראשון שהתחיל לשווק ניירות במיוחד לגלגול סיגריות, כבר ב-1764. עם זאת, לקח עוד כמאה שנים עד שסיגריות מנייר הפכו לפופולריות, ולקחו את הבכורה מהסיגרים מעלי טבק שהיו נפוצים עד אז.

אותו מפעל בספרד מייצר עד היום ניירות גלגול מפורסמים, וטוען לכתר כמפעל הניירות הותיק בעולם.

נייר גלגול פיי פיי

2. PAY-PAY | פיי פיי – מעל 250 שנה של היסטוריה

את הניירות של פיי פיי מיצרים בספרד בגרסה כזו או אחרת מאז 1764! החברה טוענת שהיא היצרנית הוותיקה ביותר בעולם של ניירות גלגול. המותג עבר לא מעט תהפוכות ושינויים במאות השנים שעברו, אך העיצוב המודרני, זה שמוכר עד היום, התגבש בשנות ה-90. כאמור, הכל התחיל באלקוי – "עיר הנייר" האגדית, ומשם סוחרים ייצאו את הניירות לכל העולם, ובמיוחד לאמריקה הלטינית. לעיתים קרובות ניירות הגלגול הוחלפו תמורת טבק. המפעל המודרני של החברה יושב עד היום לא רחוק מהמקום בו הכל התחיל, לפני למעלה מ-250 שנה.

3. ריזלה – צרפת נכנסת לתמונה

בישראל, ריזלה היא כמעט מילה נרדפת לנייר גלגול. לרוב מדובר בנייר לטבק, ולא בניירות גלגול לג'וינטים. לפי הסיפור של החברה, אבי המשפחה Pierre Lacroix, התחיל בייצור ניירות גלגול כבר ב-1532, לאחר שהחליף בקבוק שמפניה תמורת נייר גלגול. עם זאת, פרטי הסיפור מוטלים בספק, והחברה ככל הנראה ייצרה באותן שנים נייר רגיל, ולא נייר שיועד לעישון. מאוחר יותר התחילה בייצור של ניירות גלגול בסביבות אמצע המאה ה-19.

4. נייר גלגול בינוני אחד ורבע (¼1)

הניירות שפותחו במקור בספרד היו באורך 78 מ"מ, וזו הייתה המידה הפופולרית בכל רחבי אירופה. עד היום, זה הגודל של נייר גלגול בינוני, המכונה אחד ורבע. מאוחר יותר, מלכי אנגליה לאורך הדורות הטילו מס כבד על טבק, מה שהוביל את הבריטים לאמץ מידה קטנה יותר שהכילה כ-25% פחות טבק – 70 מ"מ. המידה החדשה והקטנה נקראה Single Wide,  וגם היא מיוצרת עד היום באותו גודל. הניירות המקוריים באורך 78 מ"מ נודעו כ"גודל ספרדי", חוץ מאצל הבריטים, שכינו אותם "אחד ורבע" בהתייחס לכך שהכילו 25% יותר מניירות Single Wide. כך, בסיבובים מוזרים של ההיסטוריה נקבע השם לגדלי הניירות השונים.

ומה עם ניירות גדולים יותר? תגידו שלום לקינג סייז

5. נייר גלגול קינג סייז –  הסיגריה של המלכים?

הסיבה שבגללה קוראים לניירות האלה קינג סייז היא סבוכה ומבלבלת, אז תחזיקו חזק. המצאת הקינג סייז הגיעה בעקבות הוספת פילטרים בסיגריות. לאחר שהפילטרים נעשו פופלריים, מעשנים הרגישו שהם מקבלים פחות טבק בכל סיגריה, בגלל המקום שהפילטר תופס. כדי לפצות על זה, יצרני הסיגריות הוציאו ניירות ארוכים יותר באורך 84 מ"מ. הסיגריות החדשות קיבלו את השם ממלך אנגליה, שנראה מעשן אותן בפומבי. עד כאן מדובר בסיגריות, שגם היום באותו גודל של 84 מ"מ. ניירות גלגול קינג סייז לג'וינטים לעומת זאת, התפתחו מאוחר יותר, ומה שנקרא היום קינג סייז הוא בכלל בגודל 110 מ"מ.

איך הגענו מסיגריות באורך 84 מ"מ לניירות לג'וינטים באורך 110 מ"מ?  בדרך אנשים שינו שמות, התבלבלו, והוציאו ניירות בכל מיני גדלים. בסופו של דבר, הסיגריות שנקראו בתחילה קינג סייז נשארו באותו גודל, ונייר קינג סייז מודרני לעישון קנאביס הוא בגודל 110 מ"מ ורוחב 44 מ"מ.

ניירות גלגול מכל הסוגים

6. מייסד של איזה חברת ניירות מוכרת בילה זמן במעצר בית?

הסיפור של ג'וש קסלמן, המייסד של חברת הניירות האגדית רו (Raw) מלא תהפוכות ורגעים מעניינים. לאחר שבילדותו הוקסם מניירות הגלגול שבהם נהג אבא שלו להשתמש, התחיל לאסוף ניירות ולהחליף עם סוחרים אירופאיים. כבר בשנות ה-20 שלו פתח את החנות הראשונה שלו בפלורידה, אך הצלחת העסק לא נמשכה לאורך זמן. באחד הימים נכנסה לחנות לקוחה בוגרת, וג'וש מכר לה באנג, שהיה בזמנו לא חוקי למכירה. התברר שהלקוחה הייתה הבת של פקיד מכס בכיר בארה"ב, וג'וש הסתבך עם הרשויות. לתקופה קצרה היה במעצר בית, ולאחר מכן עבר לאריזונה, שם התניע מחדש את עסקיו.

היום, ניירות גלגול רו נמכרים כמעט בכל מדינה בעולם, ונחשבים למותג קלאסי בקרב מעשני קנאביס.

7. 1815 – המצאת הבוקלט

חשבתם פעם כמה נוחה האריזה המודנית של ניירות גלגול? כנראה שלא, כי רובנו נולדנו הרבה אחרי 1815, אז המציא כומר דומיניקני את אריזת הבוקלט לניירות. בעברית צחה – ספרון או חוברת. ההמצאה אפשר לשלוף ניירות גלגול אחד-אחד בצורה נוחה, ובאריזה בגודל כיס. לפני זה, מעשנים היו קורעים חתיכות מגיליון נייר גדול, מה שהיה מוביל לבזבוז מיותר. הכומר לקח את ההמצאה שלו לאלקוי, שבשלב זה של המאמר אתם כבר אמורים להכיר, התחילו לייצר אותה ולשלבה בניירות הגלגול.

קיבלתם חשק לגלגל משהו?

מגוון ניירות גלגול במלאי:

התוכן בבלוג זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי. קנאביס הינו סם מסוכן, כהגדרתו בפקודת הסמים המסוכנים, על כל המשתמע מכך. רולינג סטונד אינם מעודדים או ממליצים לצרוך כל חומר שהוא ולא יהיו אחראיים על כל שימוש מסוג זה.

דילוג לתוכן